Lönar det sig att delta i en mässa? Hur gör man för att dra besökarnas blickar till sig? Vad ingår, vad måste man ta med sig? Vad mer ska man tänka på? Skyltstället hjälper dig reda ut många av de här frågorna.

Är det dags att stå på mässa eller anordna ett event? Här ger vi lite tips och råd som vi
hoppas ska förenkla processen och hjälpa er undvika en del fallgropar. Det viktigaste är att man börjar med planeringen i god tid. Givetvis kan man kan lösa en mässa på kort tid också om det skulle behövas men det underlättar mycket om man är grundlig i sin planering, särskilt om det är första gången man gör det.

Inför mässa och event

Det är mycket att tänka på inför en mässa eller ett event. En god planering kan vara helt avgörande för er synlighet. När ni vet datum för mässan/eventet och har bestämt er för att delta är det bra att kontakta de ansvariga och säkerställa att ni får rätt plats och storlek på er monter. Läget kan vara helt avgörande! Tänk på att besökarna oftast går ”högervarv” i lokalerna och monterplatser i början av högervarvet brukar vara de som genererar flest besökare. När platsen är bokad är det dags att börja planera.

Att tänka på inför mässan/eventet

Syfte, mål, budskap och målgrupp. Vårt syfte med att medverka på mässan är: t ex att boka kundbesök eller att få fler som prenumererar på vårt nyhetsbrev. Vårt mål är: t ex att boka 10 kundbesök eller få 50 nya prenumeranter till vårt nyhetsbrev. Budskapet vi ska förmedla på mässan är: t ex att visa hur vi kan förenkla kundens inköpsrutiner. Målgrupp, vi vänder oss framförallt till: t ex mindre, enskilda företag.

Under mässan/eventet

Man har bara en chans att skapa ett första intryck. För att fånga besökarnas uppmärksamhet är det bra om er monter sticker ut från mängden. Det finns många olika sätt att göra det. Se till att hitta en anledning för alla besökare att stanna vid just er monter och stanna kvar en stund. Det kan t ex vara en aktivitet eller tävling eller en film att titta på. Det är också viktigt att det är ordning och reda i montern och att personalen har enhetliga kläder så besökarna lätt ser vilka som hör dit. Kom ihåg att plocka undan kartonger, väskor och ytterkläder så det ser snyggt ut. Använd datorer och mobiltelefoner så lite som möjligt när ni står i montern. Att sitta med en dator gör att man ser upptagen ut och kan få besökare att dra sig för att gå in i montern.